Aldo Bakers - 21.gadsimta meistars

11.12.2018.

 

Šoruden PIKC "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola" apciemoja pasaulslavenais holandiešu dizainers Aldo Bakers (Aldo Bakker), uzstājoties ar priekšlasījumu un pasniedzot keramikas meistarklasi. Sarunā ar Aldo apkopojām intriģējošus faktus par viņa darbību dizainā līdz šim.

Aldo nekad nav bijis tipisks dizaina students. Lai arī jaunībā viņš ir iemēģinājis roku pat trīs dažādās dizaina skolās, neviena no tām talantīgo jaunekli nav pārliecinājusi uzkavēties ilgāk par dažiem mēnešiem. Pirmo profesionālo pieredzi Aldo guva deviņdesmito gadu sākumā kā māceklis dizainera dizainera Vilema Nojonsa (Willem Noyons) studijā Utrihtē. Šajā studijā viņš pavadīja 8 gadus, pacietīgi apgūstot juveliera iemaņas un prasmes darbā ar materiālu, līdz atvēra pats savu darbnīcu Amsterdamā. Kopš tā laika ir pagājušas teju divas desmitgades, Aldo ir sasniedzis teicamu meistarību un guvis starptautisku atzinību. Kā uzsver autors, viņa radītie priekšmeti vienmēr top, materializējot sajūtas formā. Tie tiek izgatavoti nelielā skaitā rūpīgi atlasītās ražotnēs un darbnīcās. Objektu aprises ir elegantas un pārdomātas, taču nekad ne pārspīlētas. "Detaļas ir tas, kas man ir patiesi svarīgs. Mani sajūsmina iespēja piegriezt vērību katrai niansei neatkarīgi no tā, cik neprātīgi tas varētu šķist. Tas ir liels izaicinājums - radīt inteliģentu priekšmetu, kas kalpos daudzus gadus un kas ir pietiekami sarežģīts, lai laikam ritot lietotājs spētu to atklāt slāni pa slānim," uzsver Aldo.

 

Aldo Bakers / Foto: www.aldobakker.com

 

«Pivot». Dizains: Aldo Bakker, izstrāde: Jan Matthesius / Foto: Erik & Petra Hesmerg, www.aldobakker.com

 

HOLANDIEŠU GĒNS

Aldo Bakers ir dzimis slavenu holandiešu dizaineru ģimenē. Viņa mātes Emijas van Līrsumas (Emmy van Leersum) veidotās avangarda rotas sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados pārsteidza pasauli ar kosmosa ērai raksturīgu, ārkārtīgi futūristisku veidolu, savukārt tēvs juvelieris un industriālais dizainers Geiss Bakers (Gijs Bakker) bija viens no tiem, kurš deviņdesmito gadu sākumā dibināja revolucionāru jauno holandiešu dizaineru apvienību "Droog Design". Kolektīva nosaukums holandiešu valodā nozīmē "sauss dizains" un tika izvēlēts ar mērķi pasvītrot "sausa" humora nozīmi priekšmetu radīšanas procesā. Līdzās asprātībām par būtisku "Droog Design" uzskatīja arī industriālā dizaina cilvēciskošanu. Pēc daudziem racionālā modernisma gadiem, kas noliedza amatniecības klātbūtni dizainā, jaunā holandiešu dizaina paaudze nolēma rīkoties gana "postmodernistiski" — prasmīga amatniecība viņu rokās kļuva par spēcīgu provokāciju agrīnajos gados un teicamu, modernu mediju "Droog Design" vēlākajos darbības posmos. Daudzi jaunie dizaineri gan Nīderlandē, gan ārpus tās sekoja dumpiniecisko holandiešu piemēram, atklājot arvien jaunas amata un 21. gadsimta sintēzes iespējas. Aldo Bakers atminas, kas jaunībā tik nozīmīgu personību vienīgās atvases loma viņam esot bijis gan balsts, gan apgrūtinājums vienlaikus, taču mīlestība pret amatniecību, viņam, šķiet, nudien ir ielikta jau šūpulī. Līdzās vecāku ietekmei, Aldo atklāj arī virkni citu, viņaprāt, nozīmīgu un iedvesmojošu autoru, kuru darbībā viņš rod iedvesmu: mākslinieki Konstantīns Brankusi (Constantin Brâncuși) un Džordžio Morandi (Giorgio Morandi), komponists Luidži Nono (Luigi Nono), kā arī dizaineri Karlo Skarpa (Carlo Scarpa), Džaspers Morisons (Jasper Morrison), Gaetāno Peše (Gaetano Pesce), Tapio Virkala (Tapio Wirkkala).

 

«Alineto B». Dizains: Aldo Bakker / Foto: Erik & Petra Hesmerg, www.aldobakker.com

 


"Artefact". Dizains: Aldo Bakker / Foto: Erik & Petra Hesmerg, www.aldobakker.com


FUNKCIJA, KAS SEKO FORMAI

Lai arī pirmajā acu uzmetienā Aldo veidotie priekšmeti rosina domāt par mākslu kā noteicošo izteiksmes līdzekli dizainera darbībā, objektu funkcionalitāte ir klātesoša — priekšmeti ir patīkami lietošanā, tie viegli un organiski ieguļas rokā vai saskaras ar lietotāja ķermeni. Atšķirībā no "Droog Design" dizaineriem, kuru prioritāte bija un ir dizaina koncepcija, Aldo darbības esence ir formas un materiāla mijiedarbība, savukārt funkcionalitāte, viņaprāt, ir nevis dizaina procesa mērķis, bet tikai loģisks tā rezultāts. "Es sāku ar formu vai kompozīciju, kas mani fascinē. Es cenšos izprast šis struktūras loģiku, daudz skicēju, lai saprastu tās raksturu un būtību. Domāju par to, kā forma var pārtapt objektā: tas ir process, kura secība man ir skaidra un zināma, taču tā kopējā virzība ir ietekmējama tikai nelielā mērā — mums ir jāpieņem tas, ka formai ir patstāvīga griba. Un tas ir ļoti labi. Savos priekšmetos es cenšos radīt sajūtu par labi pazīstamo un vienlaikus veidot objektu tā, lai tas mūs iedvesmotu un aicinātu atklāt jaunus tā lietošanas veidus," stāsta Aldo. Savukārt beļģu dizaina un modernās mākslas kurators Žans Boelens (Jan Boelen) reiz uzvēris, ka Aldo izpratnē funkcionalitāte ir arī lietotāja uzmanības vēršana uz skaisto un pārsteiguma radīšana: "Sēdēt, dzert, ieliet, glāstīt, apšaubīt… Aldo nerunā tikai par pašsaprotamu funkciju, viņš iesaista dažādas cilvēka maņas."

 

"Fat One". Dizains: Aldo Bakker, izstrāde: Jan Matthesius / Foto: Erik & Petra Hesmerg, www.aldobakker.com

 

"Watering Can". Dizains: Aldo Bakker, izstrāde: Jan Matthesius / Foto: Erik & Petra Hesmerg, www.aldobakker.com

 

JAUNĀS TŪKSTOŠGADES ĢILDE

Aldo dizainam piedēvēt konkrētu vizuālo stilu, tehniku vai darbu ar noteiktu materiālu nebūtu korekti - dizaineru raksturo virtuoza dažādība un prasme iecerētajai idejai izvēlēties visatbilstošāko risinājumu. Neatkarīgi no tā, cik avangardiska vai sarežģīta ir Aldo priekšmeta forma, tā vienmēr ir atrisināta ar fantastisku pārliecību, radot skatītājā sajūtu, ka ne mazākā nianse tās izstrādē nav bijusi nejaušība. Atbildot uz jautājumu, cik ilgs laiks ir nepieciešams, lai iecere tiktu attīstīta līdz taustāmam rezultātam, Aldo izvairās no precīzas atbildes - darba process var ilgt gan pāris mēnešus, gan gadus. Aldo dizains tiek īstenots dažādos materiālos un idejas realizēšanā viņa studija tiek iesaistīti vairāki teicami amata meistari, ar kuriem dizainers sadarbojas jau gadiem ilgi: keramiķis Franss Otinks (Frans Ottink), stikla mākslinieks Jiri Petrans (Jiří Petráň), koka lietpratējs Rutgers Grāss (Rutger Graas), metālmākslinieks Jans Matēziuss (Jan Matthesius) un lakošanas eksperts Sergejs Kirlilovs (Cергей Kирлилов). Kopā tiek realizētas ambiciozas idejas, to skaitā: «urushi» lakošanas metode jeb objekta pārklāšanu ar 30 lakas kārtiņām 6 mēnešu laikā, stikla glāzes ar sieniņām laboratorijas mēģeņu plānumā vai gadsimtiem senas vara apstrādes tehnikas izmantošana laikmetīgu priekšmetu izstrādē. "Ja jūs raugāties uz manis radītu priekšmetu un viss, ko jūs redzat ir sarežģītība, es esmu izgāzies," stāsta Aldo un atgriežas pie detalizācijas nozīmes dizainā, "detaļas ir ļoti svarīgas, bet tikpat būtisks ir arī tas, kādas ir to savstarpējās attiecības - pabeigtam priekšmetam ir jābūt vienkāršam."

 

Aldo Bakera meistarklase PIKC "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola" / Foto: PIKC "RDMV" KER nodaļas arhīvs

 

 

Raksta autore: Jeļena Solovjova

Attēls: www.aldobakker.com

Reklāmkarogs: Kristīne Markus, www.aldobakker.com