Intervija ar PIKC "RDMV" absolventu Kristoferu Reidzānu

26.01.2018.

 

Kristofers Reidzāns tūlīt pēc Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas Metāla izstrādājumu dizaina nodaļas absolvēšanas 2012. gadā uzsāka savas studijas Eindhovenas Dizaina akadēmijā, Nīderlandē. 2017. gadā sekmīgi absolvēja Man and Activity nodaļas bakalaura programmu ar diviem projektiem - Vice versa un Altering the Landscape, kurus nu vēlas attīstīt un izvērst plašāk.

 

Kā Tu nonāci pie lēmuma studēt ārpus Latvijas?


Izvēlējos studēt ārpus Latvijas, jo uzskatu - svarīgāk pat par pašām studijām ir atrasties ekstremāli dažādās vidēs un mācīties to, kā tajās adaptēties.

Saskarsmē ar Eindhovenas Dizaina akadēmiju nonācu pilnīgi nejauši. Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas ceturtā kursa laikā kopā ar vairākiem studentiem no skolas gājām angļu valodas kursos. Visi zinājām, ka gribam mācīties ārzemēs, bet lielākajai daļai no mums vēl nebija īsti nolemts precīzi kur, līdz brīdim, kad katrs atsevišķi nonācām pie slēdziena, ka Eindhovenas Dizaina akadēmija ir iestāde, kurā gribam stāties. Kursos gāju tikai tādēļ, lai varētu nokārtot TOEFL eksāmenu, jo tāds tika prasīts daudzās Eiropas augstskolās. Bet brīdī, kad uzzināju, ka Eindhovenas Dizaina akadēmijā nekādi valodas sertifikāti nav nepieciešami, tūlīt pat pārstāju iet kursos un safokusējos uz portfolio izstrādi iestājeksāmenam. Lai gan jāpiebilst, ka angļu valodas prasmi viņi vērtē iestājeksāmenu dienā, kad ierodies Eindhovenā.

Lēmums par skolas izvēli nāca ļoti intuitīvi. Gribēju studēt Eiropā, bet biju gatavs pamest Latviju tikai tad, ja būs pārliecība, ka skola ir augstā līmenī. Izdevās sakontaktēties ar divām meitenēm no tolaik pirmā kursa, un viņas man deva pārliecību, ka skola atbilst manām interesēm. Kad ierados uz iestājeksāmeniem un redzēju skolas darbnīcas un vidi, guvu pārliecību, ka šī ir vieta man.

 

Foto: Kristofers Reidzāns

 

Pastāsti par savu diplomdarbu!


Beidzot akadēmiju, pēdējā gada pirmajā semestrī ir nepieciešams iziet cauri pusgadu garai praksei kādā dizaina studijā. Pēc tās uzreiz pašā pēdējā semestrī tiek veidots nevis viens, bet gan divi diplomdarbi. Abi projekti tiek novērtēti gala skatēs, bet viens no abiem diplomdarbiem tiek izvēlēts, lai tiktu prezentēts "Holandes Dizaina nedēļas" skolas diplomandu izstādē. Lai gan, ja labi paveicas un par abiem diplomdarbiem skatēs tiek saņemts augsts vērtējums – cum laude (kas bija stāsts par manu absolventa projektu), studentam tiek dota iespēja prezentēt abus savus diplomdarbus diplomandu skatē. To ik gadu apmeklē vairāki desmiti tūkstoši cilvēki, un tā ir lieliska iespēja sevi prezentēt gan Holandes, gan arī pasaules dizaina auditorijai.

Diplomdarbā ar multifunkcionālo produktu līniju Vice Versa tika sintezētas divas dizaina disciplīnas, iekļaujoties modes arhetipos un arhitektoniskos interjera elementos. Šī trīs objektu kolekcija sastāv no iekštelpu interjera objektiem, kurus ir iespējams pārtransformēt un izmantot kā sezonālus apģērbus. Skaņu filtrējošs sienas tepiķis pārtop par ziemas mēteli, viegli caurspīdīgs aizkars pārtop par virskreklu, kā arī telpas sadalītājs, kas atlokās un var tikt nēsāts vestes formā. Skulpturāli to apjomos kā telpas objekti, bet tajā pašā laikā pieguloši uz ķermeņa. Kāpēc gan slēpt mūsu apģērbus plauktā, ja tie var arī tikt izmantoti mūsu mājas vidē?

Otrā darbā, aizņemoties references no protēžu industrijas, esmu izmantojis dažādus rūpnieciski pielietotus materiālus un tehnoloģijas, lai radītu pirmos trīs prototipus no savas Altering the Landscape kolekcijas, kur katram apavu pārim tiek pielietota individuāla rūpniecības metode tā izveidē, kas rada jaunu sensāciju pilsētvidē tās nēsātājam. Apavi realizēti sadarbībā ar Aldoni Timermani.

 

       

 Kristofers Reidzāns. Diplomdarbs Vice Versa. Foto: © Design Academy Eindhoven                                                

 

Ko Tu apguvi Eindhovenas Dizaina akadēmijā?

Studējot Dizaina akadēmijā, nācās saskarties ar visdažādākajām zināšanām, sākot no performanču nodarbībām, kurā utilizējām fizisku un garīgu atbrīvošanos, visbeidzot ar tendenču prognozēšanu, kur centāmies paredzēt, kas būs nākamais IT dizaina un vispārīgajā pasaulē. Bet pašā kodolā, uzskatu, ka viena no būtiskākajām lietām, ko nācās apgūt Dizaina akadēmijā, bija iespēja raudzīties uz pašu disciplīnu daudz plašāk un neierobežot sevi ar jau ierastām tehnikām un metodoloģijām. Drīzāk gan apgūt un respektēt tās, bet atļauties par tām arī aizmirst.

 

Kristofers Reidzāns. Synthesizing Thermoregulation. Foto: Kristofers Reidzāns

 

Kāda ir holandiešu pieeja dizainam?

Holandiešu pieeja dizainam tā tipiskajā Dutch Design izpausmē parāda to, ka lietas nevajag uztvert pārāk nopietni. Vajag atļauties būt ekscentriskam un tajā pašā laikā spēt iedziļināties vienā konkrētā nišā, kas var tikt izmeklēta vairākus gadus. Vajag atļauties izteikt lietas ar vieglu humoru. Vajag sekot līdzi jauniem pavērsieniem dizaina vidē, bet arī jāskatās ārpus tās – plašāk uz mūsu kultūru un vēsturi, lai atrastu jaunu iedvesmu.

Kas raksturo labu dizainu?

Dizains, kas spējīgs izturēt laika pārbaudījumu un kas lauž ierastos pamatus.

Un kādām īpašībām ir jāpiemīt labam dizaineram?

Jābūt vispārīgi komunikablam, atklātam un eklektiskam cilvēkam.

 

  

Kristofers Reidzāns. Diplomdarbs Altering the Landscape. Foto: © Design Academy Eindhoven

 

Kristofers Reidzāns. Diplomdarbs Altering the Landscape. Foto: Kristofers Reidzāns

 

Ar ko Tu šobrīd nodarbojies pēc studijām Nīderlandē, un kādi ir Tavi turpmākie plāni?

Pēc nesenās diplomdarba prezentācijas ''Holandes Dizaina nedēļā" uzturu kontaktus ar vairākiem apavu industrijas pārstāvjiem par iespējām strādāt kopā nākotnē. Kā arī gatavojos izstāžu sezonas sākumam pavasarī.

2018. gadā vēlos strādāt Holandē kā "freelancers" pie dažādiem projektiem un realizēt citus jau ejošus projektus, kā arī attīstīt abus savus diplomdarbus. Bet līdz ar šī gada beigām plānoju sākt savas gaitas kompānijā, ar ko pēdējos mēnešos aktīvi sadarbojos.

Atceroties par mācībām Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā, vai apguvi kādas iemaņas, kas īpaši palīdzējušas turpmākajās studijās?

Nodaļā un praktiskajos priekšmetos, kā, piemēram, gleznošanā un zīmēšanā esmu apguvis izteikti augstu rūpīgumu un sapratni par to, kas padara amatu kvalitatīvu. Holistiski skatoties, skola man ir sniegusi iespēju izprast dažādu fizisku materiālu kvalitātes un to, kā ar tām manipulēt, lai iegūtu sev vēlamo gala interpretāciju. Šīs ir visnotaļ svarīgas īpašības, kas palīdzēja pārliecināt recenzentus, ka esmu gana stiprs savās zināšanās, lai studētu šajā skolā. Bet RDMV noteikti pietrūkst nodarbības, kas attīsta oratoriskās spējas un grupu darbu. Ja tiek turpināta karjera pa dizaina taku, ļoti svarīga ir spēja sadarboties, jo viss vienmēr tiek realizēts grupās, un nekad - individuāli. Lai iegūtu klientu uzmanību vai ko pārdotu, produkts vai serviss, kas tiek prezentēts, vienmēr būs jāpārdod. Un tas ir ne tikai šī vārda vistiešākajā nozīmē.

Visbeidzot, ko Tu novēlētu Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas audzēkņiem un pedagogiem?

Mīties pret vēju un peldēt pret straumi!

 

Intervijas autore: Kristīne Markus

Intervija tapusi sadarbībā ar VKKF.