Māksla muzejā: Armani Silos Milānā

10.02.2020.

Māksla muzejā: Armani Silos Milānā

Milāna atrodas vien pāris stundu lidojuma attālumā no Rīgas, un ir lielisks galamērķis kultūras nedēļas nogalei. Jau asociatīvi Milāna saistās ar jauno Eiropas modes galvaspilsētu, sīvi konkurējot ar tradicionāli ierasto Parīzi. Milānā vienuviet savu mājvietu raduši daudzi, lieli itāļu modes nami. Viens no tiem ir pasaules slavenais zīmols Armani. Bet tikai retais modes nams ir parūpējies par dizaina interesentiem ārpus saviem veikalu skatlogiem un modes nedēļas skatēm, kur iekļūst vien izredzētie. Armani Silos modes muzejs ir vienīgais tērpu muzejs Milānā, kur var skatīt vērienīgu Armani tērpu kolekciju retrospekciju.

 

Armani Silos iekārtots vecā fabrikas ēkā Via Bergognone 40, slavenajā Tortona dizaina un modes kvartālā, Milānā. Džordžo Armani (Giorgio Armani, 1934) to atklāja 2015. gada 30. aprīlī, atzīmējot 40 savas karjeras gadus modes biznesā. 1950. gadā celtā ēka sākotnēji bijusi noliktava, un tās platība mērāma 4500 kvadrātmetros ēkas četros stāvos. Muzeja ieceres un dizaina autors esot pats Džordžo Armani, kurš to nodēvēja par Silos (tulk. no angļu valodas - graudu uzglabāšanas tvertne), jo ēkā sākotnēji esot uzglabāta pārtika. Armani teicis, ka pārtika cilvēkam ir tikpat ļoti nepieciešama, cik ļoti apģērbs ir neatņemama viņa dzīves sastāvdaļa.

Ēkas arhitektūru raksturo vienkāršība un stingra ģeometrija. Dizains izskaudis jebkādus nevajadzīgus dekorus, priekšroku dodot monotonām, ģeometriskām formām un līnijām. Ēkai tika saglabāta tās sākotnējā, neparastā, bišu stropam līdzīgā forma, kas dizaineram likusies piemērota metafora modes industrijai. Muzeja iekšpusē izstāžu zāles izvietotas četros stāvos, kuros var nokļut pa kāpnēm, kas novietotas pa perimetru ap ātriju. Ēkas dizainam monumentalitāti piešķir tādi materiāli, kā betons un metāls.

    

Muzejā atrodas arī kafejnīca un digitālais arhīvs, kurā atrodamas Armani kolekciju skices, aplūkojami modes skašu video un ikoniskas reklāmas kampaņu fotogrāfijas. Arhīvā brīvi pieejams interaktīvs katalogs un pētniecībai nodrošināti darba galdi ar ekrāniem. Ēkas pirmajā stāvā regulāri tiek veidotas jaunas izstādes, bet augšstāvos atrodas pastāvīgā ekspozīcija, kurā eksponētie tērpi dizainera vairāk nekā 40 gadu radošo darbu atspoguļo trīs galvenajās tēmās: “Androgīnija”, “Etniskā piederība” un Holivudas “Zvaigznes”. Ekspozīcijā aplūkojami aptuveni 400 tērpi un 200 aksesuāri no Džordžo Armani kolekcijām, kas radītas, sākot no 1980. gada līdz mūsdienām.

 

“Androgīnijas” tematikai veltītie tērpi ir lakoniski, atturīgi, lielākoties vīriešu uzvalki un sieviešu kostīmi, kuros saplūst sievišķais ar vīrišķo. Armani radītais vīriešu uzvalku dizains gadu gaitā palicis uzticīgs labākajām tā tradīcijām, izceļoties ar piegriezumu un labas kvalitātes audumu. Šīs iezīmes parādījās arī Armani radītajos sieviešu “uzvalkos”, kur dizainers spēlējās ar vīrišķīgiem, brīviem piegriezumiem sieviešu žaketēs. Entnisko piederību lielākoties var meklēt Armani radītajās audumu faktūrās un rakstos, laika gaitā savās kolekcijās spēlējoties ar dažādu tautu raksturīgajiem tradicionālo apģērbu rakstiem un kolorītu. Āfrika, Ķīna, Japāna, Persija, Arābija, Sīrija un Polinēzija ir tikai dažas no vietām, kas ir iedvesmojušas dizaineru. Starp Džordžo Armani un kino pastāv cieša saikne. Visžilbinošākā ekspozīcijas daļa ir “Zvaigžņu” tērpu kolekcija, kurā eksponēti izsmalcināti sieviešu vakartērpi – kleitas un kostīmi, ko iecienījušas Holivudas zvaigznes, izvēloties Armani tērpus prestižajiem “sarkanā paklāja” pasākumiem un balvu pasniegšanas ceremonijām.

 

  

Modes mākslinieks Džordžo Armani dzimis 1934. gadā Ziemeļitālijas pilsētā Pjačencā. Armani sākotnēji studējis medicīnu, bet drīz vien sapratis, ka šī profesija nav viņam piemērota. 1957. gadā viņš sāka strādāt itāļu modes preču veikalā “La Rinascente”, veidojot skatlogu noformējumus un apkalpojot pircējus. 1964. gadā Armani nu jau kā vīriešu apģērbu dizainers uzsāka darbu pie itāļu audumu ražotāja Nino Čeruti. Tas atstāja paliekošas sekas uz visu viņa turpmāko darbību, jo kvalitatīva auduma izvēle kļuva par vienu no viņa dizaina veiksmes atslēgām. 1973. gadā Armani veiksmīgi izveidoja apģērba modelēšanas studiju, saņemot pasūtījumus no tādiem apģērbu ražotājiem kā Boulevard, Montedoro, Sicons un Gibo. Visbeidzot, 1975. gada 24. jūlijā, Milānā Armani kopā ar savu draugu Serdžio Galeoti nodibināja akciju sabiedrību Giorgio Armani, nākamajā gadā demonstrējot pirmo vīriešu un sieviešu apģērbu kolekciju ar sava zīmola nosaukumu Giorgio Armani.

Gadu gaitā ar izmeklētiem krāsu toņiem, izsmalcinātiem audumiem un dekonstruētām žaketēm, izveidojot smalku robežu starp vīrišķo un sievišķo arpģērbā,  Armani ir izaicinājis laiku un modes novecošanos. Džordžo Armani teicis: “Izveidojot Armani Silos, izvēloties, ko izstādīt un ko ne, koncentrējoties uz tēmām, kas vislabāk atspoguļo manu domāšanas veidu un stilu – tas viss man palīdzēja atskatīties uz manu 40 gadu ilgo karjeru aizraujošā, bet līdzsvarotā veidā. Caur šo pārdomu procesu mēs redzam, kā mode pavada un bieži paredz nozīmīgas sociālās pārmaiņas. Atskatīšanās uz sevi pagātnē var palīdzēt mums saprast, kādi mēs varētu būt nākotnē.”


Teksts: Kristīne Markus
Avots un attēli: https://www.armanisilos.com/