Sejas aizsargmaskas. 3.daļa

13.05.2020.

 

Sejas aizsargmaska – no aizsardzības funkcijas līdz modes aksesuāram. 3. daļa

Līdz ar koronavīrusa pandēmijas sākumu un aizsargmasku deficītu visā pasaulē arvien vairāk modes apģērbu zīmolu nolēmuši pārorientēties un iesaistīties cīņā pret koronavīrusu, uzsākot sejas aizsargmasku ražošanu medicīnas darbinieku vajadzībām. Par to paziņojuši tādi zīmoli, kā Prada, Lois Vuitton, franču luksusa preču Kering koncernam piederošie zīmoli Saint Laurent, Balenciaga un Gucci, zviedru H&M koncernam piederošais COS, spāņu Inditex koncernam piederošie zīmoli Zara un Mango. Tomēr apģērbu industrijas uzņēmumi izmanto arī iespēju darināt sejas aizsargmaskas, izmantojot savus logotipus, padarot to par sava veida modes aksesuāru. Patiesībā tas nav nekāds jaunums, jo sejas aizsargmaskas kā garderobes aksesuārs dažādu apģērbu zīmolu modes skatēs ir parādījies laiku pa laikam arī senāk.

 

Sejas masku dizains modes pasaulē

Pēdējo gadu laikā daudzi modes zīmoli, piemēram, Off-White, Palm Angels, Bathing Ape un Fendi, ir radījuši dizainu sejas maskām. Itāļu modes un luksusa apģērbu zīmols Gucci radīja sejas masku amerikāņu popmūziķei Billijai Ailišai (Billie Eilish), Grammy balvu pasniegšanas ceremonijai, kā daļu no viņas vēsts, ka viņas ķermenis ir skatāms tikai viņas pašas acīm, tādējādi sejas maskai piešķirot simbolisku vēstījumu.

 

Attēlā: Grammy balvas pasniegšanas šī gada ceremonijā amerikāņu popmūziķe Billija Ailiša itāļu modes nama Gucci zelta diegiem izšūta sejas maskā

 

Pavisam nesen Honkongas demokrātijas protestu laikā sejas maskas (īpaši melnās sejas maskas) tika nēsātas gan kā politisks protests, gan kā līdzeklis identitātes slēpšanai no novērošanas kamerām. Tās kļuva tik populāras, ka valdība mēģināja tās aizliegt, pasludinot tās par sacelšanās simbolu. Mūsdienās sejas maskas ir kļuvušas par līdzekli, lai runātu par aktuālām problēmām pasaulē, piemēram, jau daudzus gadus ķīniešu modes dizaineri savās kolekcijās iekļāvuši maskas kā garderobes sastāvdaļu, norādot uz arvien pieaugošo gaisa piesārņojumu Āzijā.

 

 

Attēlos: Qiaodan Yin Peng sporta apģērbu kolekcija Ķīnas modes nedēļā 2014. gadā

 

Dizainers Yin Peng savā sporta apģērbu kolekcijā Qiaodan Yin Peng 2014. gadā Ķīnas modes nedēļas modes skatē demonstrēja sejas aizsargmaskas un respiratorus. Savukārt ķīniešu modes dizainere Masha Ma jau 2014. gadā Parīzes modes nedēļā demonstrēja sejas maskas, kas tapušas sadarībā ar Swarovski. Mashas Ma 2014. gada rudens un ziemas kolekcijā bija austu audumu un trikotāžas izstrādājumu sajaukums, kas tika pārklāts ar smalkiem ziedu izšuvumiem un caurspīdīgām Swarovski kristālu rindām. Šī sadarbība turpinājās arī 2015. gada pavasara un vasaras kolekcijā, kurā joprojām bija skatāmas sievišķīgas, izšuvumiem un kristāliem rotātas sejas maskas.

 

 

Attēlos: Masha Ma 2014. gada rudens/ziemas kolekcijas sejas maskas

 

Attēlos: Masha Ma 2015. gada pavasara/vasaras kolekcijas sejas maskas

 

Franču dizaineres Marinas Siri (Marine Serre) modes skate Parīzes modes nedēļā šī gada sākumā, kad pasauli pāršalca ziņas par koronavīrusa uzliesmojumiem, izrādījās negaidīti aktuāla, jo modeļi nēsāja dažādus tērpu komplektus ar pieskaņotām sejas maskām. Taču Siri kolekcija tika izstrādāta vēl pirms vīrusa uzliesmojuma, un viņa savās kolekcijās jau iepriekš ir izmantojusi sejas maskas, piemēram, pagājušā gada kolekcijas modes skatē modeļu sejas arī sedza maskas un plīvuri, kurus dizainere dēvē par pretpiesārņojuma maskām. Jauno franču dizaineri interesē vides jautājumi un otrreizējā pārstrāde. 2019. gadā Siri sāka piedāvāt pretpiesārņojuma sejas maskas, un tās ražo sadarbībā ar jau pieminēto Zviedrijas uzņēmumu Airinum. “Maska rada barjeru starp jums un pasauli. Tās jūs aizsargā, bet tas arī nozīmē, ka jūs nevarat tuvoties citiem,” teikusi Marina Siri. Un, kaut arī Siri tās neiesaka aizsardzībai pret vīrusiem, viņa ir pamanījusi, kā ir izmainījusies cilvēku uztvere attiecībā pret masku valkāšanu. Agrāk maskas daudziem skatītājiem modes skatē radījušas neērtības, bet ne šajā sezonā.

 

 

Attēlā: Marinas Siri apģērbu kolekcija Rudens/Ziema 2020 Parīzes modes nedēļā

 

Arī daži modes šovu apmeklētāji ir pamanīti, nēsājam sejas maskas, piemēram, pērnajā Milānas modes nedēļā, kad pasaulē vēl nebija nekādas pandēmijas, uz Fendi modes skati ieradās kāda anonīma skatītāja ar aizklātu seju un izpelnījās plašu ažiotāžu. Vēlāk sociālajos tīklos atklājās, ka tas ir kāds Instagram izveidots profils, kurā modes fotogrāfijās pozē modeļu duets ar vienmēr aizklātām sejām, raisot jautājumus, vai tā ir jauna modes tendence vai aiz tā slēpjas kāds cits vēstījums.

 

Attēlā: Kāds anonīms duets Checking Invoices savā Instagram kontā regulāri publicē attēlus ar pilnībā aizklātu seju. Checking Invoices Fendi modes skatē 2019. gada Milānas Modes nedēļā.

 

Šobrīd dažādās tirdzniecības vietnēs internetā, piemēram, Etsy piedāvājumā ir atrodamas milzum daudz un dažādu sejas masku. Lielākā daļa no tām ir vienkārši auduma gabali ar siksnām, izrotāti ar visdažādākajiem rotājumiem un attēliem, bet to cenas svārstās no dažiem eiro līdz pat dažiem desmitiem eiro par vienību. Šķiet, ka nu jau ikviena pienākums ir radīt savu dizainu sejas aizsargmaskai. Šis bija viens no iemesliem jaunā namībiešu-vācu dizainera Maksa Sīdentopfa (Max Siedentopf) radītajām 12 interpretācijām par sejas aizsargmaskām, kas vēlāk izraisīja plašu rezonsansi publikā. Radīt attēlu sēriju iedvesmoja sociālajos medijos redzētas fotogrāfijas, kurās redzami cilvēki, kas valkā mājās gatavotas aizsargmaskas. Makss Sīdentopfs aizsardzībai pret koronavīrusu iesaka alternatīvas maskas, izmantojot ikdienas priekšmetus, piemēram, apakšveļu, dārzeņus, iepirkumu maisiņus, plastmasas pudeles, kedas, salātlapas un pat telti. Provokatīvo attēlu sēriju ar nosaukumu How-To Survive Deadly Global Virus veido 12 fotoportreti, katrā no tiem ir atšķirīga maska. 

 

 

Attēlos: Maksa Sīdentopfa projekts How-To Survive Deadly Global Virus

 

Pēc šī projekta publicēšanas un kritikas saņemšanas par projektu kā neiejūtīgu un aizskarošu Sīdentopfs atvainojās par nodarījumu, ko izraisīja šī attēlu sērija, piebilstot, ka viņa darba mērķis ir cilvēkus izvest "ārpus viņu komforta zonas".

Šis ir laiks, kad mēs varam mācīties toleranci un cieņu vienam pret otru, un sejas aizsargmaska patiešām var kalpot ne tikai kā mūsu veselības sargātājs, bet arī kā mūsu savstapējās cieņas un solidaritātes simbols.

 

Teksts: Kristīne Markus

Reklāmkarogs: Kristīne Markus