Māris Šustiņš: Zvaigžņu lietus

20.05.2016.

 

Māris Šustiņš: Zvaigžņu lietus


Bezgalīgas metāla kā materiāla iespējas jauniem atklājumiem un maģiski radošā darba procesa aspekti raksturo Māra Šustiņa rotaslietas. Viņa jaunākajā personālizstādē "Zvaigžņu lietus" galerijā "Putti" katrs dārgakmens uzlādēts ar pozitīvu vēstījumu. Šajā intervijā Šustiņš runā par rotaslietām kā "mazo arhitektūru", viņa mīlestība eksperimentēt un stilistiski daudzveidīgie darbi ir rezultāts nemitīgai prāta nodarbinātībai.

/Māri Šustiņu intervēja Vicki Mason - Art Jewelry Forum/

 


Tu mācījies Latvijā, vai Tu vari pastāstīt par savām mācībām, kādas bija galvenās lietas, ko Tu iemācījies studiju laikā?

 

Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā (RDMV), kur var apgūt vislabāko profesionālo vidējo izglītību Latvijā, mācījos metāla dizaina nodaļā un guvu pamatiemaņas darbam ar metalu kā materiālu, un, beidzot skolu, savā diplomdarbā projektēju un izgatavoju gaismas ķermeni skolas vestibilam. Pēc RDMV absolvēšanas 6 gadus studēju Latvijas Mākslas akadēmijā metāla dizaina katedrā, kas ir funkcionālā dizaina apakšnozare, iegūstot maģistra grādu mākslā. Tas bija ļoti aizraujošs un notikumiem bagāts manas dzīves posms, kur es nonācu pie atziņas, ka noteikti vēlos arī turpmāk strādāt kā metālmākslinieks un dizainers savā profesijā, jo metāls ir ļoti interesants kā materiāls ar plašām iespējām un darbības amplitūdu, to apstrādājot gan mehāniski, gan termiski vai ķīmiski. Vienmēr ir lielais noslēpums, kāds būs gala rezultāts, kuru es pats varu veidot.

 

 Māris Šustiņš. Bez nosaukuma. 2016. Kaklarota/sudrabs, samts, ametists, 250x15x25 mm. Attēls: Mākslas galerija Putti

 

Tavos jaunākajos darbos zvaigžņu lietus un zvaigznes ir galvenais motīvs. Zvaigznes ir sens simbols, kam piešķirtas daudzas nozīmes, visbiežāk saistītas ar maģiju. Kāpēc Tu izvēlējies lietot zvaigzni?

 

Laikam tādēļ, ka viss rotu darināšanas process ir kā maģija, tāda pozitīva buršanās. Arī agrāk es savos darbos esmu izmantojis šo skaisto zvaigznes motīvu - vairāk gan kā kompozīcijas elementu, nevis maģisku simbolu. Zvaigznes ir tik daudzveidīgi dažādas un tik neskaitāmi daudz, ka tās ir ideāls iedvesmas objekts, manuprāt.

 

Vai Tu vari pastāstīt par šīs kolekcijas darba procesu? Vai Tu vispirms sāc ar visaptverošu tēmu vai koncepciju, vai arī ar vienu ideju, kas pēc tam noved pie nākamās idejas? Vai ir kāds materiāls vai akmens, kas iedvesmojis radīt tieši šos darbus? Kas ir pirmais?

 

Neapšaubāmi akmeņiem manos darbos ir centrālā loma, bet ne tikai akmeņiem. Šai kolekcijai kā vienu no materiāliem izmantoju arī titānu, kas ir kā neitrāls un saderīgs materiāls ar zeltu un sudrabu, tas strādā gan kā košs fons, uz kura labi izceļas cēlmetāli, gan sniedz ļoti labus tehniskos risinājumus, kādus iegūt ar cēlmetāliem būtu grūtāk. Mana iepriekšējā personālizstāde pirms 4 gadiem saucās "Sfēra", kuras tematiskā ievirze arī bija nedaudz kosmiska, jo darbos izmantoju tādus retos metālus kā niobijs, tantals, titāns un citus. Bet šoreiz gribēju iet tālāk un ekspozīcijai piedot vēl krāšņāku un mirdzošāku iespaidu, tādēļ arī nosaukums "Zvaigžņu lietus" šķita ļoti iedvesmojošs radošajam procesam.

 

Māris Šustiņš. Bez nosaukuma. 2016. Kaklarota/sudrabs, 24-karātu zeltījums, ametists, melnā pērle, 200x140x30 mm. Attēls: Mākslas galerija Putti

 

Vai Tu vari pastāstīt par savu kaklarotu, kas izskatās kā sudrabā ietīts jūras ezis? Šis apvalks vairāk līdzinās jūras zvaigznei, nevis zvaigznei debesīs - kā šis darbs iekļaujas Tavā izstādes tēmā?

 

Savos darbos cenšos tikai nosacīti izmantot zvaigznes tēlu, kas mums asociājas ar debesu ķermeni. Vairāk rotu tapšanas procesā cenšos savā katrā darbā ielikt kādu noslēpumu vai līdz galam nepateiktu stāstu, tā dodot iespēju katram skatītājam pašam priekš sevis ieraudzīt savu zvaigzni.

 

Izstādes preses relīzē, kas iepazīstina ar Taviem jaunajiem darbiem, parādās poētisks un varbūt pat garīgais aspekts. Pie šāda secinājuma liek nonākt tādu vārdu lietojums, kā "cerība", "iekšējais dialogs", "ķermeņa enerģija" un veids, kā Tu runā par enerģijas sniegšanu un saņemšanu caur šiem darbiem. Vai šai kolekcijai ir kādi dziļāki filozofiski zemteksti?

 

Jā, protams. Manuprāt, rotas, kuras radījis mākslinieks, vienmēr nes sevī kaut kādu vēstījumu. Es parasti savos darbos cenšos ieguldīt maksimāli daudz pozitīvo, radošo enerģiju, jo to daru sava prieka pēc. Domāju, ka rotas ir kā tāds spēcīgs "kondensators", kas nodrošina enerģijas apriti starp valkātāju un apkārtējo pasauli.

 

Izstādes publicitātes attēlā redzama viena no Tavām kaklarotām, uzvilkta uz lielas, baltas auduma apkakles. Apkakles prātā atsauc Pjēro (Pierrot)Elizabeti I un apģērbu, ko mūsdienās joprojām nēsā Dānijas ministri un bīskapi. Ko Tu vēlējies pateikt, apvienojot savus darbus ar šāda veida apģērbu, un prezentējot savus darbus šādi? 

 

Šī bija mākslas galerijas "Putti" veidota fotosesija. Es no savas puses radīju šo titāna kaklarotu, kas arī bija pirmais darbs visā šajā projektā.

 

Vai visas rotaslietas šajā izstādē ir kaklarotas un brošas?


"Zvaigžņu lietus" rotu kolekcija sastāv no kaklarotām, piespraudēm, kuloniem, auskariem un gredzeniem. Bet ir sanācis tā, ka galveno daļu sastāda kaklarotas, nu jau šķiet ir vairāk nekā 20 tapušas.

 

Māris Šustiņš. Bez nosaukuma. 2016. Kaklarota/titāns, 14-karātu zelts, ametists, safīrs, 280x155x20 mm. Attēls: Mākslas galerija Putti

 

Tu šajos darbos pielieto plašu materiālu klāstu, kas izceļ Tavu tehnisko meistarību, bet dažām rotām Tu atstāj nepabeigtu detaļu iespaidu, piemēram, titāna kaklarota, kurai redzamas metināšanas vietas. Kā Tu raksturotu savu interesi par materiāliem, pēc kādiem kritērijiem Tu tos izvēlies un kā nosaki, kad darbs ir pabeigts?

 

Rotu dizainā darbojos jau apmēram 20 gadus un, protams, tehniski esmu apguvis ļoti plašus "materiāla pretestības pārvarēšanas paņēmienus", ja tā drīkst teikt. Kādu laiku jau strādāju ar titānu, un tas ļoti labi iederas manā kompozīcijā. Titāns sniedz plašas iespējas rotas būvēt kā nelielas konstrukcijas. Sauksim to par mazo arhitektūru, un titāns ir kā betons būvniecībā. Strādājot pie katra darba es intuitīvi jūtu, vai konkrētai kompozīcijai vajag veikt galīgo apstrādi 100 %, vai atstāt dažas detaļas tā, lai tajās redz darba procesu - kā skicē, lai viss nekļūst "nopulēts" līdz galam. Tas bieži vien sniedz ļoti labu efektu un rotām piedod dzīvīgumu.

 

Šai titāna kaklarotai metināšanas vietas speciāli atstāju nenoslīpētas, jo tās šķita nevis defekti, bet tieši efekti. Šie zeltītie punktiņi labi kontrastē ar tumši zilgano un sarkanīgo titāna toni, kuru iegūstu, titānu uzkarsējot attiecīgā temperatūrā. Man šķiet, ka tie burtiski atdzīvina un dod daudz mazu zvaigznīšu efektu starp lielajiem un košajiem ametistiem.


Stilistiski Tev ir ļoti dažādi darbi - gludi, sākot no mazām formam (piemēram, aproču pogas) līdz blīvām, rakstainām, dārgakmeņiem izrotātām rotām kā "Zvaigžņu lietū". Vai Tev patīk brīvība, strādājot atšķirīgos stilistiskos virzienos, nevis radīt darbus noteiktā, vienotā rokrakstā?

 

Tieši tā! Brīvība radošajā darba procesā ir pats galvenais. Tādēļ pasūtījuma darbus taisu nelabprāt. Domāju, ka tie, kas pazīst manu stilu, to nekļūdīgi atpazīs starp visiem citiem, lai arī darbi tik tiešām ir dažādi. Notiek nemitīgi meklējumi, tāds ir mans princips.

 

Māris Šustiņš. Bez nosaukuma. 2016. Kaklarota/zelts, titāns, mamuta kauls, citrīns, 280x150x30 mm. Attēls: Mākslas galerija Putti

 

Tu esi Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas Metāla izstrādājumu dizaina izglītības programmas vadītājs. Vai Tu iedrošini savus audzēkņus būt tehniski vispusējiem, vai tomēr liec koncentrēties uz vienu metodi, kas varētu kļūt par viņu "rokrakstu"?

 

Saviem audzēkņiem stāstu par dažādiem tehniskiem paņēmieniem, lai viņiem veidotos plašāks priekšstats par visām iespējām, kuras tie varētu izmantot. Skolā pasniedzu kompozīciju, meklējam jaunas idejas, formas, tēlus un, protams, laikmetīgus izteiksmes līdzekļus, kas ir cieši saistīts ar tehnisko paņēmienu apguvi un izmantošanu.

 

Metāls ir galvenais materiāls, ko pielieto savos darbos. No kurienes Tu iegūsti savus materiālus, un vai Tu kādreiz apsver ētiskos aspektus attiecībā uz metāla ieguvi un kādu metālu Tu izmanto?

 

Pagaidām izmantoju savus rezerves uzkrājumus...

 

Ir zināma Tava mīlestība uz modi, īpaši žaketēm. Vai Tu valkā rotas, varbūt brošas pie šīm žaketēm, un vai vīrieši Tev apkārt velk kādus Tevis radītus darbus?


Sen neesmu neko pie žaketes spraudis... Vispār paldies par atgādinājumu! Galvenais, ir jāatrod laiks, lai sev kaut ko uztaisītu!

 

Vai mode un rotaslietas ir savstarpēji saistītas? Ja, jā, vai šajā saistībā padalīsies ar savām pārdomām?

 

Mode jau to visu sevī ietver. Tā ir kā globāls sūklis, kas apvieno neskaitāmi daudz radošus cilvēkus - modelētājus, stilistus, māksliniekus, scenogrāfus, fotogrāfus un, protams, rotu dizainerus, kuri visi kopā veido to, ko mēs saucam par modi. Veido šo stāstu, kurš atkārtojas un attīstās vienlaicīgi.

 

Kas Tevi iedvesmo, piemēram, kas ir Tavi mīļākie gleznotāji, rotu mākslinieki, rakstnieki, režisori?

 

Mani iedvesmo tieši vairāk radošas personības mākslā un mūzikā, lai vai kādā žanrā tie darbotos, tas nav tik būtiski. Bieži vien, skatoties uz mākslas darbu, es savās domās jau veidoju savu iedomāto tēlu. Tā ir kā tāda pieslēgšanās kaut kādam milzīgam okeānam, kuram tu tiec klāt tikai atsevišķos brīžos, kad esi iedvesmots!

 

Kurš ir Tavs mīļākais periods mākslas vēsturē?

 

Man tuvāks ir laiks, kas sākas no franču impresionistiem. Belle Epoque laiks un tam sekojošie mākslas virzieni līdz pat mūsdienām.

 

Ja Tavas rotaslietas būtu kādā filmā vai TV seriālā, tad kādā žanrā tie iederētos? Piemēram, Game of Thrones vai arī sevi vairāk redzi kā Mad Max juvelieri?

 

Ja jāizvēlas no šīm divām, tad noteikti tuvāka šķiet Game of Thrones.

 

Māris Šustiņš. Bez nosaukuma. 2016. Kaklarota/sudrabs, 24-karātu zeltījums, magnetīts, kalnu kristāls, citrīns, pērle, 250x150x15 mm. Attēls: Mākslas galerija Putti

 

 

Avots: Art Jewelry Forum