ERASMUS+ PROJEKTA "DIVERSITY OF CERAMICS" MOBILITĀTE ČEHIJĀ

22.10.2019.

 

No šī gada 13. līdz 19. oktobrim Čehijas pilsētā Karlovi Vari norisinājās  Erasmus+ programmas projekta “DIversity of CEramics” mobilitāte. Projektā ir iesaistītas 4 profesionālās izglītības iestādes no 4 Eiropas valstīm - Latvijas, Portugāles, Francijas un Čehijas.

 

Mobilitātes dalībnieki PIKC RDMV pedagogi – Inese Pētersone, Esmeralda Purvišķe un izglītojamie no keramikas izstrādājumu dizaina izglītības programmas 2.B. kursa – Elīza Jaunzeme, Nadīna Mennika-Ozoliņa un Arīna Salata. 

 

Střední uměleckoprůmyslová škola Karlovy Vary skolā lieliski sadzīvo amata tradīcijas un jaunās tehnoloģijas. Pamatu apguves programmas ģipša modeļu un formu izgatavošanā ir līdzīgas kā PIKC RDMV, taču Čehijas skola izmanto labākus izejmateriālus un tai ir profesionālāks darbnīcu iekārtojums. Izglītojamie Střední uměleckoprůmyslová škola Karlovy Vary izmanto tikai kvalitatīvu formu ģipsi, ko lieto rūpnīcās un akmens virsmas galdus, uz kuriem ir ļoti ērti atliet un apstrādāt gan modeļus, gan formas. Nodaļai ir arī 3D printeris, kur printē gan mazos modeļus, gan etalona modeļus, no kuriem noņemt formu. 

Attēlā redzama ģipša dabnīca / Foto: I.Pētersone

 

Darbam apgleznošanai no Latvijas puses bija sagatavots Amandas Pabērzas veidotā spa krūze. Niedru salmiņu vietā piedāvātais risinājums – bambuss. Par formas atliešanu sagatavotas fotoplanšetes un izvietotas nodaļas gaitenī. Katrai skolai bija jāsagatavo ideju skices spa krūžu apgleznojumam par dabas tēmu ar devīzi "Wrap me in nature". Izglītojamie no PIKC RDMV izmantoja gan pie skolotājas Dainas Zvanītājas kompozīcijā izveidotās putnu stilizācijas, gan jaunas dabas formu stilizācijas. Apgleznojuma zīmējumi tika izgatavoti gan spalvas zīmējumam, gan gleznojumam ar otu. Programmas pirmajā dienā zīmējumi tika piemēroti apgleznošanai izvēlētā trauka izmēram un pārnesti uz trauka.

Otrajā mobilitātes dienā tika apgūts virsglazūras gleznojums un zelts. Iespēju apgūt jaunu tehniku un materiālus izmantoja gan izglītojamie, gan pedagogi. Kultūras programmā notika arī ekskursija uz pasaulsleveno “Moser” stikla rūpnīcu. Projekta dalībnieki tika iepazīstināti gan ar krāšņo rūpnīcas muzeju, noskatījās filmu par izstrādājumu tapšanu, kā arī redzēja darba procesu.

 
Trešajā dienā dalībnieki gleznoja ar dažādiem sāļiem un kobaltu. Šī tehnika PIKC RDMV Keramikas nodaļai nav raksturīga, bijuši tikai daži mēģinājumi, tādēļ čehu pedagogu paraugdemonstrējumi, instrumentu sagatavošana, krāsas uzjaukšana, sāļu palete un iespēja vingrināties PIKC RDMV izglītojamajiem bija ļoti nozīmīga. Sāļu īpatnība ir tā, ka, tas uz porcelāna biskvīta gandrīz nav redzams, tādēļ kvalitatīvam gleznojumam nepieciešama augsta meistarība. Sarunās ar Čehu pedagogiem tika noskaidroti dažādi profesionāli knifi, kas jāievēro apgleznojot, lai rezultāts atbilstu iecerētajam.

 

 

Attēlā redzama apgleznošana ar kobaltu Foto: I.Pētesone

Darbus ar sāļiem un kobaltu jādedzina augstos grādos, tādēļ šos darbus dalībnieki gatavus neredzēja. Kopumā darbs dalībniekiem bija sarežģīts, prasīja lielu uzmanību un koncentrēšanos.

Kultūras prgramma ietvēra apmeklējumu uz Klašterecas porcelāna muzeju, Klašterecas “Thun” zīmola porcelāna rūpnīcu un medību pili Ostrovā, kur izvietota skolas vēsturiskā porcelāna kolekcija. Porcelāna muzejs ierīkots “Thun” zīmola dibinātāja grāfa fon Tūna dzimtas pilī. Ekspozīcijā iekļauti arī apkārtnes septiņu mazo manufaktūru ražojumi, Prāgas porcelāna rūpnīcas un Prāgas Lietišķās māklsas muzeja deponējumi.


 Mobilitātes dalībnieki Porcelāna muzejā fon Tūnu dzimtas pilī Foto: E.Purvišķe

Viens no projekta pārsteidzošākajiem notikumiem – ekskursija strādājošā Klašterecas porcelāna rūpnīcā, kas darbojas kopš 1794.gada. Daudz mehanizētu darba operāciju, daudz roku darba. Milzīgi mērogi un apjoms. 

Mobilitātes dalībnieki atzīst, kas projekts ir ļoti interesants, profesionālai izaugsmei un pilnveidei ļoti vajadzīgs. Tā ir iespēja iepazīt ne tikai atšķirīgas keramikas tradīcijas, bet arī praktiski izmēģināt skolā mazāk lietotas tehnikas, citus materiālus, īstenot no programmas atšķirīgus uzdevumus. Pēc sarunām gan ar citu dalībvalstu izglītojamajiem, gan pedagogiem, noskaidrojās, ka atšķirīgas programmas un darba uzdevumi bija interesanti visiem un tieši tas projektā tika vērtēts visaugstāk. Dalībnieki bija gandarīti gan par procesu, gan rezultātu. Dalība šādos projektos ir vienlīdz svarīga gan pedagogiem, gan izglītojamiem.

 

Teksts: Inese Pētersone un Esmeralda Purvišķe