Citāds skatījums uz ikdienu: Tatsuja Tanaka

22.10.2021.

 

Brokoļi kā koki, metāla skavas kā debeskrāpji, mikroshēmas kā rīsu lauki, naudas maks kā avīžu kiosks, krāsaini zīmuļi kā Holandes tulpju lauki un tā varētu turpināt vēl un vēl, aprakstot japāņu miniatūru, mitate-e mākslinieka un fotogrāfa Tatsujas Tanakas apbrīnojamo radošumu un fantāziju, veidojot savus paradoksālos miniatūros mākslas darbus. Šogad īpaši pamanāmas bija viņa miniatūras, kas veltītas Tokijas olimpiskajām spēlēm. Tajās Tanaka simboliski apspēlēja mums par ikdienu kļuvušo sejas masku tēmu, bez kurām, protams, neiztika arī olimpiādē.

 

Hobijs, kam seko miljoniem skatītāju

Tatsuja Tanaka (Tatsuya Tanaka) dzimis 1981. gadā Kumamoto prefektūrā, Japānā. Absolvējis universitāti mākslas specialitātē, šobrīd dzīvo un strādā Kagošimā. Pēc studijām sācis strādāt par māksliniecisko vadītāju dizaina uzņēmumā un paralēli darbam aizrāvies ar hobiju – diorāmas leļļu un miniatūru plastmasas modelīšu kolekcionēšanu un to fotografēšanu. Šī aizraušanās Tanaku rosinājusi dalīties ar savām uzņemtajām fotogrāfijām ar plašāku publiku, tāpēc viņš sāka publicēt savas mitate-e miniatūras Instagram.

Tatsuja Tanaka jau vairāk nekā desmit gadus veido miniatūras ainas ar diorāmas lellēm, lielākoties ikdienišķiem priekšmetiem vai pārtikas produktiem piešķirot citu - plašāku nozīmi. Japāņu valodā mitate-e nozīmē objekta uztveršanu neparastā veidā, lai objektu apcerētu tā, it kā tas būtu kaut kas cits ar nolūku atjaunot tā nozīmi un pieredzi. Mitate-e kultūra ir būtiska japāņu kultūras sastāvdaļa. Japānā tā aizsākusies jau pirms daudziem gadsimtiem, un mitate-e princips bija ikebanas mākslas stūrakmens, zīmīgi piemēri ir arī akmens dārzi un tējas ceremonija. Tādējādi ar saviem darbiem Tanaka arī izglīto pasauli par mitate-e un popularizē Japānu, un tās kultūru. Drīz Tanakas darbi sociālajos tīklos kļuva ļoti populāri, un viņš pievērsās miniatūru fotografēšanai un radīja Miniature Calendar.

 

 

Miniatūru kalendārs

Ideja veidot Miniature Calendar Tanakam radusies no kāda Instagram sekotāja komentāra, kurā izteikta vēlme redzēt jaunu miniatūru katru dienu. Tā kopš 2011. gada aprīļa Tanaka katru dienu augšupielādē savus darbus vietnē Miniature Calendar, kā arī publicē savos sociālos kontos, jo doma par ilgtermiņa projektu šķitusi pārāk laba, lai to atmestu. Sākumā viņš bildēja miniatūras, lai parādītu savu diorāmas leļļu kolekciju. Gatavojot miniatūrās ainas, Tanaka saprata, cik interesanti ir mainīt skatījumu uz lietām, un nonāca pie sava pašreizējā darba koncepcijas. Šīs ainas pārtapa par sava veida metaforām, kurās Tanaka ar maziem priekšmetiem asprātīgi atdarināja lielākas lietas, salīdzinot tās pēc formas, to īpašībām vai vienkārši spēlējoties ar savām (un arī skatītāja) asociācijām. Katra aina ir lielās, reālās pasaules pielīdzinājums vai notveršana mazā miniatūrā, spēlējoties ar ikvienam saprotamiem ikdienišķiem priekšmetiem. Miniatūrajās ainiņās viņš ikdienas priekšmetiem piešķir citu nozīmi, salīdzina vai pretnostata vienu ar citu. Viņa darbos koki ir brokoļi, bet mākoņi ir kruasāni.

 

 

Tanaka uzskata, ka ir svarīgi, lai miniatūrais kalendārs būtu saprotams ikvienam - gan jaunam, gan vecam, jebkurai tautībai, tāpēc viņš izmanto visiem atpazīstamas lietas un mēģina tām piešķirt visiem saprotamu, citu nozīmi. Kopš miniatūru kalendāra izveidošanas viņa popularitāte sociālajos tīklos vainagojusies ar milzīgu sekotāju skaitu – Instagram vien viņam seko vairāk nekā 3,2 miljoni skatītāju!

 

Ikdienišķi priekšmeti pārtop metaforās

Tanaka apzināti izvēlas universālus materiālus, kuru mērogu var saprast ikviens. Piemēram, ikviens var uztvert dārzeņu vai rakstāmlietu mērogu pretēji kādām unikālām rotaļlietām vai elektroierīcēm, kuru izmērus ir grūtāk saprast. Neuztverot motīva tvērumu, skatītājam ir daudz grūtāk saprast darba ideju. Tanaka apzināti krāj it kā šķietami bezjēdzīgas lietas, kā, piemēram, saldējuma kociņus, apģērbu etiķetes, tualetes papīra rullīšus vai maizes iepakojuma aizdares, jo nekad nevarot zināt, kādai jaunai idejai šie priekšmeti var noderēt un tikt izmantoti. Vēlāk miniatūrās ainās viņš apvieno savas diorāmu kolekcijas lelles ar kādu no priekšmetiem, piešķirot tiem izdomātu stāstu un jaunu nozīmi.

 

 

Tanaka brokoļus uzskata par savu māksliniecisko sākumpunktu: “Pirmo reizi, kad izmantoju brokoļus, tie man šķita kā mežs. Pēc tam es fotogrāfijā esošos priekšmetus sāku izmantot kā metaforu, lai radītu bagātīgu, iedomātu ainu.” Tanaka teicis, ka pašam vistuvākie darbi ir ar brokoļiem un tatami paklājiem, kurus viņš pielīdzinājis rīsu laukiem. Bērnībā Tanaka brokoļus iztēlojies par kokiem, un šajās ainās viņš esot iztēlojies savu supervaroņa lelli cīnāmies pret iedomātu briesmoni mežā. Savukārt tatami paklāja malu iztēlojies kā celiņu starp rīsu laukiem un tur spēlējies ar miniatūrām automašīnām. Šo bērnības iztēli un pieredzi var tieši saistīt ar viņa Miniature Calendar projektu.

 

Ideju ģenerēšana un izaicinājumi

Miniatūras ainas izveidošana, fotogrāfijas uzņemšana kopā ar procesa īsfilmas uzņemšanu katru dienu aizņem apmēram piecas stundas. Vislielākais izaicinājums esot publicēt darbus katru dienu. Tanaka to dara vairāk kā desmit gadus, un viņam savi skatītāji jāpārsteidz ar kaut ko jaunu un neredzētu katru reizi! Tanakam piemīt patiešām unikāls skatījums, novērojot apkārtējo pasauli. Uz jautājumu, kā viņš gūst jaunas idejas, Tanaka reiz atbildējis, ka tas ir “ieradums un treniņš”. Idejas tiek rastas, iedvesmojoties no priekšmetiem visapkārt, kā arī vērojot cilvēkus un realitāti ap sevi, tāpēc ik dienas jābūt atvērtam skatījumam uz lietām un dzīvi, piemēram, “cilvēki, kas gatavo ēdienu, spēj iztēloties maltīti no ledusskapī esošajiem pārtikas produktiem. Līdzīgi ir arī ar šāda veida uztveri.”

Strādājot pie miniatūras, Tanaka ņem vērā arī sezonalitāti, ikdienu un notikumus. Viņš veido vienkāršas kompozīcijas, kas skatītājiem ir viegli saprotamas, neatkarīgi no viņu tautības vai vecuma. Dažreiz darba procesā Tanaka pieaicina savus bērnus, jautājot, ko viņi redz fotogrāfijā, lai pēcāk izveidotu pēc iespējas vienkāršāk uztveramu kompozīciju un veiksmīgāk uzrunātu skatītājus. Idejas viņš piefiksējot savā iPhone OmniFocus aplikācijā, kur tās iedala kategorijās, sagrupējot uzreiz pielietojamās idejās, iespējami pielietojamos materiālos un tamlīdzīgi, lai, vēlāk pārskatot, uzreiz būtu skaidri izmantojama informācija.

 

 

Gadu gaitā Tatsujas Tanakas miniatūro priekšmetu kolekcija izaugusi līdz piecdesmit tūkstošiem vienību, hobijam pārvēršoties par viņa darba daļu. Miniatūrās Tanaka izmanto komerciāli pieejamus arhitektūras modeļus un diorāmas lelles, tos savstarpēji kombinējot. Lai radītu ainai nepieciešamo tematiku, viņš pārveido jau gatavas lelles, piemēram, pārkrāsojot tās. Ja idejas īstenošanai neder nekas no pieejamajiem materiāliem, dažreiz viņš pats visu izgatavo no jauna vai izveido oriģinālu, izmantojot 3D printeri. Lai arī Tanaka uzskata, ka paša izgatavotas miniatūras lelles labāk izvērstu viņa idejas, tomēr viņš vēl nekad nav izgatavojis pats savu diorāmas lelli, to pagaidām atstājot kā savu nākotnes ieceri. Jaunus kolekcijas eksemplārus, kurus izmantot fotogrāfijās, viņš nesteidzīgi meklē dažādos veikalos, prātā pārcilājot iedomāto miniatūru, vai internetā, kur viens links pēc otra aizved līdz īstajam priekšmetam, un piedalās interneta izsolēs.

 

Tokijas Olimpiskās spēles

Šogad īpašu uzmanību iemantoja Tanakas veidotās miniatūras ar Tokijas olimpisko spēļu disciplīnām, izmantojot sejas maskas un miniatūras sportistu figūriņas. Pērn olimpiāde tika atlikta pandēmijas dēļ, bet šogad tā tomēr notika, taču ar ievērojamiem ierobežojumiem, tai skaitā obligātu sejas masku nēsāšanu. Tatsuja Tanaka atzīmēja šo notikumu, izveidojot miniatūru mākslas darbu sēriju ar sporta spēļu tematiku. Tanaka atjautīgi izmantoja medicīniskās sejas maskas, lai attēlotu dažādu sporta laukumu virsmas un aprīkojumu. Kādā kompozīcijā viņš zilu masku “pārvērta” par peldbaseinu ar peldēšanas joslām, kurās tūlīt ienirs sīkas peldētāju figūriņas. Citā darbā, uz zaļas maskas novietojot skrējēju figūriņas, Tanaka uzbūra skriešanas sacensību ainu. Vēl citas maskas tika pārvērstas par miniatūru augstlēkšanas stieni un volejbola tīklu.

 

 

Pēc publicēšanas

Skatītāju “patīk” un komentāru skaits atspoguļo, cik populārs ir katrs darbs. Kad skatītāju reakcija izrādās mazāka, nekā Tanaka cerējis, viņš mēģina saprast neizdošanās iemeslus un kā savu ideju uzlabot. Šādos gadījumos viņš tiem pašiem priekšmetiem izmanto citu pieeju, lai labāk izprastu skatītāju reakciju. Viņš izmanto sociālos tīklus, lai aptveru pēc iespējas plašāku auditoriju, kam paust savas idejas. Ar fotogrāfiju starpniecību viņš var izstāstīt stāstus un popularizēt mitate-e un Japānas kultūru, bet galvenokārt lai ikdienā ienestu mazliet iedvesmas, izdomas, oriģinalitātes un prieka.

Savā YouTube kontā Tanaka raksta: “Ikvienam, iespējams, bija šādas domas: brokoļi un pētersīļi dažreiz var izskatīties kā koku mežs, un koku lapas, kas peld pa ūdens virsmu, dažreiz var izskatīties kā mazas laivas. Ikdienas notikumi, kas redzami no miniatūras perspektīvas mūsos var raisīt daudz priecīgu domu. Es gribēju izmantot šo domāšanas veidu un izteikt to caur fotogrāfijām, tāpēc sāku veidot Miniature Calendar. Šīs fotogrāfijas galvenokārt attēlo diorāmas stila figūras, kuras ieskauj ikdienišķi priekšmeti. Tāpat kā standarta kalendārs, fotoattēli katru dienu tiek atjaunināti manā vietnē un SNS lapā Miniature Calendar. Būtu lieliski, ja jūs varētu to izmantot, lai ienestu nedaudz prieka savā ikdienā.”

Caur sociālajiem tīkliem viņš tuvojas cilvēkiem, kuriem māksla parasti neinteresē. Daloties un prezentējot savu miniatūru mākslu, Tanaka cilvēkiem popularizē dizaina domāšanu ar mērķi radīt interesi par šo pasauli: “Es vēlos, lai cilvēki novērtētu ne tikai muzejos atrodamo mākslu, bet arī varētu pateikt: “Es domāju, ka parka vidū ir koks, bet patiesībā tas ir milzīgs brokolis!”” Šobrīd Tanaka ir izkopis savu individuālo miniatūru stilu. Tatsujas Tanakas darbi skatāmi ne tikai virtuālajā vidē, bet arī izstādēs klātienē, un šobrīd viņa 128 darbi prezentē Japānu Starptautiskajā EXPO 2020 izstādē Dubajā. Viņa darbi līdz šim eksponēti izstādēs Āzijā, bet mākslinieks cer kādreiz savus darbus izstādīt arī Eiropā un ne tikai muzejos, bet arī publiskās vietās, piemēram, parkos, kur tie būtu pieejami gandrīz ikvienam, līdzīgi kā virtuālajā vidē: “Būtu daudz jautrāk, ja cilvēki varētu baudīt mākslu jebkurā vietā, neapmeklējot muzejus.” Viņa darbi publicēti izdevumos Miniature Life (2013), Miniature Life 2 (2016), Small Wonders (2017), Miniature Trip in Japan (2019), Miniature FinalFantasy (2019) un jaunākajā Miniature Life at Home (2021).

 

 

Šķiet, šajā pandēmijas laikā, kad kultūras dzīve ap mums nepelnīti pierimusi, iedvesmoties no Tatsujas Tanakas darbiem un smelties kaut daļiņu viņa dzirkstošās izdomas un asprātības ir lielisks veids, kā uzturēt savu radošo prātu aktīvu un saņemt ikdienišķi nepieciešamo kultūrdevu vismaz virtuālajā vidē. Tanaka par šo laiku teicis: “Mēs vairāk laika pavadām savās mājās. Šī var būt iespēja kārtīgi paskatīties sev apkārt. Nedaudz mainot skatījumu, cilvēki varētu ieraudzīt, ka pasaule ir piepildīta ar interesantām lietām.”

 

 

 

Visi attēli: ©Tatsuya Tanaka

Raksta autore: Kristīne Markus

Reklāmkarogs: Kristīne Markus 

 

Avoti:

https://miniature-calendar.com/
https://www.instagram.com/tanaka_tatsuya/
https://www.facebook.com/miniaturecalendar
https://www.youtube.com/c/TatsuyaTanakaMiniatureLife