16.07.2025.
Guntars Gritāns
MIKC RDMV IZGLĪTOJAMO PIEREDZE ERASMU PRAKSĒ
Daudzus no mums interesē RDMV izglītojamo iegūtā pieredze Erasmus prakses vietās Eiropā. Šāda iespēja – pieteikt savu kandidatūru praksei – ir arī skolas pedagogiem. Izvēlējos iztaujāt 4. kursa trīs meitenes, kurām šī pieredze bija 2. semestra sākumā. Esters Tīrone (ID) par savu prakses vietu izvēlējās Kipru, Marta Agnese Janševska (GD) savu pieredzi ieguva Somijā, bet Karlīna Zaksa (PD) mēnesi pavadīja kultūras citadelē Itālijā. Taču šoreiz meiteņu pārdomas, ar kurām šeit var iepazīties, tīri no literārā žanra viedokļa par interviju nosaukt nevar. Pašreiz visi 4. kursa izglītojamie ir aizņemti ar savu kvalifikācijas darbu izstrādi, tāpēc laiku sarunai atrast bija ļoti grūti. Tas jaušamas arī skolā, kad starpbrīžos, šķiet, ir palicis uz pusi mazāk audzēkņu. Abiturienti aizņemti ar sava pašreiz svarīgākā produkta izstrādi. Tāpēc meitenes piekrita atbildēt uz jautājumiem rakstiski. Tie bija sekojošie: 1) kāpēc šāda izvēle valstij, kur iziet praksi? 2) pastāstīt par prakses specifiku konkrētajā vietā. Kas ir atšķirīgais un kopīgais. Kas patika vai nepatika? 3) Valsts kultūras iepazīšana 4) Kādi ir ieguvumi no prakses? 5) Ko ieteiktu nākošajiem pretendentem?
ESTERE TĪRONE: Šoreiz bija tā, ka interjera dizaina nodaļai bija tikai viena opcija – Kipra. Taču esmu neizsakāmi priecīga, ka tā, jo tā man bija labākā vieta praksei! Kas attiecas uz kopīgo, atšķirīgo Latvijas un Kipras profesionālajā vidē, tad es tomēr gribētu, pirmkārt, runāt par abu valstu atšķirīgo, kas attiecas uz klimatu, cilvēku komunicēšanu... Man jau sen bija sapnis "pārlaist" Latvijas ziemu vietā, kur ir silts. Nu, tas beidzot piepildījās. Plus 20 grādi, smaidīgi cilvēki, kas vienmēr gatavi viens otram palīdzēt. Jāpiezīmē, ka pie mums Latvijā tā nav. Laikam jau drūmās ziemas ietekmē arī cilvēku noskaņojumu. Mēs tomēr esam diezgan nīgri. Lielākie ieguvumi, pavisam noteikti, ir cilvēki, kurus šeit satiku. Ar viņiem joprojām man ir kontakti un tieši viņi padarīja šo pieredzi neaizmirtamu. Es strādāju arhitektu birojā un tā man kā interjera dizaina nodaļas audzēknei bija ļoti vērtīga pieredze. Redzēt šo profesionālo vidi, arhitektu ikdienu. Faktiski šī prakses vieta palīdzēja man izlemt, ko es vēlos studēt tālāk. Tā būs arhitektūra.
Man paveicās arī ar RDMV meitenēm, ar kurām dzīvoju kopā šo mēnesi. Tāpēc sveicieni Renātei, Kristai un Kristiānai! Agrāk nebijām pazīstamas, taču tagad esam draudzenes. Viena lieta gan šeit ļoti atšķiras – laika uztvere. Cilvēki nesteidzās un bieži kavēja. Arī man tas lika nomierināties un lieku reizi nestresot. Es sāku labāk izprast citas kultūras savdabības.
Es biju patīkami pārsteigta par vietējo iedzīvotāju patiesīgumu, sirsnīgumu un draudzīgumu. Atkal jāsaka, ka mums Latvijā tas tā īsti nedarbojas. Kipras iedzīvotāji ir viesmīlīgi, izrāda interesi, paprasa, kā man klājas. Esmu sajūsmā par Kipras virtuvi! Tās garšu bagātība mani patīkami pārsteidza! Mezze uzkodas un halumi sieri! Prakses mentors mums ieteica apmeklēt sestdienās jogas nodarbības pludmalē. Pamēģināju un ļoti patika! Uzskatu, ka esmu ļoti mainījusies pēc Erasmus prakses tieši savā domāšanā. Un te nav runa tikai par profesionālajiem ieguviem, bet arī par mani kā personību. Iepazīstot svešus cilvēkus, es uzlaboju savas komunikācijas prasmes. Kaut kādā veidā viņi mani iemācīja izjust savas zemes kultūru un būt vairāk atvērtai pret svešo.
Svarīgākā atziņa, ieguvums ir par to, ka dzīvē viss notiek tā, kā tam jānotiek. Mēs bieži cenšamies visu kontrolēt, taču dažreiz tās vērtīgākās pieredzes notiek tieši no negaidītiem pavērsieniem. Sapratu, ka labāk visu jauno ir pieņemt ar atvērtu sirdi un prātu. Jā, prakses noslēguma dienā cilvēki man izteica daudzus komplimetus gan par manu profesionalitāti, gan par RDMV iedotajiem pamatiem. Īpaši, salīdzinot ar citu skolu praktikantiem, kas viņiem ir bijuši.
Nākošajiem praktikantiem iesaku nebaidīties un darīt uzreiz! Ieklausīties mentoros, viņu norādījumos. Laiks tur paskrēja tik ātri, likās, ka nemaz nebiju bijusi! Tāpēc ir jāizmano katra diena, katrs brīdi. Baudiet dzīvi!
MARTA AGNESE JANŠEVSKA: Manā gadījumā Somijas (Jivaskija) prakses vietas izvēle nebija nejauša, jo tieši tur vēlos studēt pēc RDMV absolvēšanas. Bieži mēdz teikt, ka Somijā ir labākā izglītības sistēma. Esot tur, pati par to daļēji pārliecinājos. Skolotāji tiešām bija jauki un atsaucīgi jebkurā situācijā. Mācību vide – brīva un radoša. Jebkura ideja bija laba. Šeit gan jāsaka, ka tieši šis aspekts man radīja šaubas. Nevar tā būt, ka jebkura ideja ir laba. Varbūt vajadzēja vairāk kritikas un struktūras. Manuprāt, tas var veicināt viduvējību rašanos. Viss sākās 8.00 un beidzās 14.00. Šķita, ka vēl taču kaut kam būtu jānotiek! Mācības tika organizētas "blokos". Divas nedēļas apguvām vienu tēmu. Manā gadījumā tā bija printēšana, animācija un skolas iepazīšana. It kā pozitīvi, ka varēja koncentrēties uz kaut ko vienu, taču jutu, ka ar laiku man kļuva garlaicīgi. Man izdevās savus uzdevumus izpildīt jau pāris dienās, tāpēc pārējais laiks man šķita kā atsēdēšana. Tomēr jāpiebilst, ka viss, ko apguvu, palika manā atmiņā. Parasti mēdzu daudz ko aizmirst. Runājot par sociālajiem aspektiem, biju pārsteigta, cik lielas naudas summas saņem bezdarbnieki. Tajā pašā laikā cilvēki sūdzējās, ka valsts par viņiem īsti nerūpējās.
Saskaroties ar Somijas kultūru, pārsteidza, cik tur viss ir kārtīgs un sakopts. Aalto universitātes gids mums pastāstīja, ka lielākais noziegums, kas pie viņiem notika: kāds paņēma nepieslēgtu velosipēdu...
Runājot par ieguvumiem: Somijas prakse faktiski parādīja man to, kā es vēlos dzīvot un profesionāli darboties. Es gribu tur studēt! Somijas skolas tehnoloģiski ir ļoti attīstītas. Bet jāpiebilst, ka latviešiem ir lielāks radošais potenciāls. Ko lai saka: viņiem ir resursi, mums – talants.
Nākošajiem pretendentiem es noteikti ieteiktu izmantot prakses laiku visās tā iespējās. Proti, piedalīties ārpusskolas aktivitātēs. Apmeklēt muzejus, izzināt pilsētu. Un jā: iet uz saunām un bāriem! Ir svarīgi komunicēt ar vietējiem. Lai gan somi ir vēl kautrīgāki par latviešiem. Novēlu mūsu audzēkņiem viņus "atvert"!
KARLĪNA ZAKSA: Esmu produktu dizaina audzēkne, tāpēc mani interesēja Itālijas piedāvājums. Digitālā modelēšana un 3D vide ir sfēras, kur Itālijas pieredze man bija saistoša. Mūsu skolā iegūtās zināšanas šeit varēju nostiprināt praktiski.
Jā, kultūru atšķirības... Jau pirmajā dienā prakses vadītājs Diego mūs sagaidīja smaidīdams. Tādā vidē ir patīkami strādāt. Nav arī jābaidās par kļūdām – tās ir daļa no mācību procesa. Mūsu komanda nebija liela. Bieži satikām prakses vadītāja klientus un sadarbības partnerus. Mūs, latviešus, ļoti slavēja par čaklumu!
Lai arī Erasmus prakse ir darbs, mums nebija problēmu, lai paspētu iepazīties ar vietējo kultūru. Ar prakses kolēģiem (Anastasiju un Kristeru) aizbraucām uz Florenci, Romu un Perudžu. Pamatīgi izstaigājām prakses pilsētu Folinju. Bijām sajūsmā par itāļu virtuvi, svaigajiem augļiem un dārzeņiem. Bija prieks vakaros parunāt latviski, jo visas dienas pagāja angļu mēlē... Es noteikti gribu atgriesties Itālijā! Un tad es jau būšu ar citu pieredzi un domām.
Ieguvumu, protams, ir daudz. Pirmkārt, tieši profesionālie. Apguvu daudzas jaunas programmas, ar kurām strādāt. Un, protams, komunikācijas prasmes.
Nākošajiem pretendentiem iesaku atmest kautrību! Jo, esot praksē, tas ir labs veids kā ne tikai iegūt jaunas zināšanas, bet tā ir iespēja iepazīt pašam sevi!
Jāsaka, ka arī man ir bijusi jau divas reizes iespēja piedalīties Erasmus praksē kā skolotājam. Spānijā un Itālijā. Taču stāsts nav par to. Abās reizēs mēs, visi kolēģi, saņēmām no vadītājiem nepārtrauktus kompilmetus par mūsu izglītojamo profesionalitāti un atbildības izjūtu. Kas tikai kārtējo reizi apliecina to, ka RDMV profesionālās iestrādes un izglītojamo sagatavošana ir konkurētspējīga starptaustiskajā darba tirgū.