Postmodernisma ikona - Juicy Salif sulas spiede

03.05.2017.

 


"Bet kas tas ir? Nojaušu, ka ar šo mēs varētu iet medīt vaļus, un vēl tas varētu būt arī parocīgs rīks cīņā ar kukaiņiem. Es arī neizslēdzu iespējamību, ka tā cilme ir rodama kādā no šausmu filmām vai zinātniskās fantastiskas komiksā. Es nezinu. Iespējams – mēs varētu ar to sakult olas vai apmaisīt biezputru. Neesmu drošs, bet varbūt mēs varētu mēģināt ar to izspiest arī sulu." Šādi rakstnieks Michele Cogo savulaik aprakstīja vienu no 20. gadsimta slavenākajiem industriālā dizaina priekšmetiem - Juicy Salif citrusaugļu sulas spiedi. Alumīnija trijkāji, darbībā ar kuru, kā atzīmē autors Filips Stārks, sulas klātbūtne nav izšķiroša - viņš šo priekšmetu ir radījis, nevis, lai kāds ar tās palīdzību spiestu citronus, bet drīzāk - uzsāktu sarunu.

 

 

Juicy Salif sulas spiede

 


1988. gadā franču dizianeris Philippe Starck ieturēja pusdienas Kapri salas picērijā. Īsinādams laiku, viņš skicēja topošo projektu idejas uz līdzās esošās salvetes, līdz sagaidīja atnesam savu pusdienu šķīvi. Uz tā atradās kalmārs citrona mērcē, kas visdrīzāk tiktu tūlītēji notiesāts, ja ne pēkšņā atklāsme, kas pārsteidza Philippe, viņam vēl pat nepagūstot nogaršot maltīti. Ēdiena kombinācija iedvesmoja viņu atgriezties pie improvizētā skiču papīra, un viens pēc otra gluži kā komiksa grāmatas ilustrācijas uz salvetes parādījās zīmējumi, kur kalmārs pamazām pārvērtās labi zināmajā sulas spiedē.


Šodien šī salvete ar asa sižeta skicēm, kas skaidro jūras velšu saistību ar citroniem, ir apskatāma Alessi ražotāja muzejā, Crusinallo ciematā Itālijā. Saburzīta un nosēta ar tauku traipiem, tā astoņdesmito gadu nogalē tiešā ceļā no Amalfi piekrastes sasniedza Alessi rūpnīcas vadītāja Alberto kabinetu. Lai arī nedaudz pārsteigts, tomēr Itāļu dizaina labākajās tradīcijās Alberto tūlītēji piekrita avantūrai un uzsāka Filipa Stārka sulas spiedes ražošanu. Šodien šī sulas spiede ir slavenākais priekšmets fabrikas kolekcijā.

 


Pirmā sulas spiede publikas vērtējumam tika nodota 1990. gadā. Gandrīz tūlītēji Ņujorkas Modernās mākslas muzejs (MoMa) un Žorža Pompidū centrs Parīzē iekļāva Alessi sulas spiedi patstāvīgajā ekspozīcijā. Viņu piemēram sekoja vēl 14 citi pasaules mākslas un dizaina muzeji. Michael Czerwinski, Londonas Dizaina muzeja pārstāvis šo fenomenu komentēja sekojoši: „Tipisku virtuves atvilktnes saturu Stārks pārvērta par sarežģīti skaidrojamu iekāri, lietu ar intelektuālu nozīmi un mītisku pēkšņu sulas spiešanas nepieciešamības iztrūkumu.”

 

 

Juicy Salif sulas spiedes autors Filips Stārks

 


Līdzās alumīnija versijai ikdienas lietošanai ražotājs ir izgatavojis arī 10 000 apzeltītas un numurētas jubilejas sulas spiedes eksemplārus, brīdinot lietotājus, ka sulas spiešana ar šo sulas spiedes versiju gan ir stingri nevēlama - sula kaitē pārklājumam. Pats Alessi rūpnīcas īpašnieks Juicy Salif projektu uzskatu par lielisku joku, savukārt dizaina pētnieki un teorētiķi 26 sulas spiedes pastāvēšanas gadu laikā ir pielikuši ne mazums pūļu, lai atšifrētu autora patieso vēstījumu sabiedrībai.

 

 

Raksta autore: Jeļena Solovjova

Attēls: Kristīne Markus