Žans Pols Guds

27.01.2020.

 

Reklāmas ģēnijs Žans Pols Guds

So far So Goude, The Goude Touch, In Goude we trust – tik fonētiski smalki izstāžu un grāmatu nosaukumos tiek apspēlēts izcilā grafiskā dizainera, fotogrāfa, ilustratora, horeogrāfa, režisora un reklāmu veidotāja Žana Pola Guda (Jean Paul Goude) vārds, izraisot pārliecību par viņa radošajām spējām un uzticēšanos viņam kā reklāmas Dievam. Aiz šīs bezgalīgās izteiksmes veidu daudzveidības slēpjas unikāla pieeja katram darbam jau kopš pašiem karjeras pirmsākumiem.

 

Attēlā: Pašportrets. Žana Pola Guda kolāža

 

Žans Pols Guds dzimis 1940. gadā Parīzes priekšpilsētā Sentmandē, Francijā, viņa vārdiem runājot: “Vicennes zoodārza paēnā un 50 metru attālumā no Palais de la Porte Dorée (tagadējā Imigrācijas vēstures muzeja), kur Francija lepojas ar savu koloniālo vēsturi”. Guds ir teicis, ka nezina, vai viņam piemītošā apsēstība ar eksotiku ir saistīta ar bērnībā lasītajām komiksu grāmatām vai arī gluži vienkārši šī muzeja tuvuma dēļ.

Guda māte bija amerikāņu dejotāja, kas apprecējās ar franču vīru, un vēlāk atvēra nelielu deju skolu Sentmandē, kur viņa mācīja baletu vietējām meitenēm no labām ģimenēm. Katru gadu viņa veidoja uzvedumu, kurā bija jāpiedalās arī Gudam, tikai ar vienu nosacījumu - viņš vēlējās uzstāties kā sarkanais indiānis. Jau kopš bērnības Guds ir zīmējis aborigēnus un tumšādainus cilvēkus. Gadu gaitā šis valdzinājums kļuva arvien izteiktāks, īpaši, kad viņš sāka zīmēt modes ilustrācijas, jo modeles tajos vienmēr tika atainotas tumšādainas, platiem deguniem un biezām lūpām. Tieši šī bērnības pieredze vislabāk raksturo Guda darbus, kuriem piemīt eksotika un ritms. Viņu vienmēr interesējis viss, kas ir saistīts ar deju, kino un stilu, tikai sajauktā kombinācijā: “Es vienmēr esmu dejojis, vienmēr esmu zīmējis, viss mans darbs nāk no turienes.” Cerībā kādudien kļūt par profesionālu ilustratoru Guds studēja Ecole Nationale Superieure des Arts Decoratifs mākslas skolā Parīzē, vakaros apmeklēdams baleta nodarbības. 1960. gadā viņš joprojām apmeklēja mākslas skolu, bet paralēli tajā laikā sev atklāja amerikāņu mūziklus, īpaši “Vestsaidas stāstu”, kas viņu ļoti iedvesmoja. Tad Guds sev esot teicis: “Tas ir tas, ar ko es nodarbošos savā dzīvē - es veidošu pats savas deju filmas.” Guds vēl kādu laiku dejoja, līdz viņam pateica, ka velti tērējot laiku un labāk būtu pārdomāt to, kas viņam patiešām labi padodas, proti, zīmēt. Lai gan Guds tā arī nekad nav dejojis profesionāli, deja ir palikusi viņa dzīvē pateicoties romantiskajām attiecībām un daudzajiem projektiem.

1968. gadā žurnāla Esquire Magazine redaktors Harolds Hajess piedāvāja Gudam veidot māksliniecisko redzējumu 75. jubilejas izdevumam. Pēc vairākiem mēnešiem, 1969. gadā Gudu uzaicināja strādāt Amerikā par žurnāla Esquire Magazine māksliniecisko redaktoru, neskatoties uz viņa nelielo pieredzi šajā jomā. “Paņēmu visu, kas man pieder, un pārcēlos uz Ņujorku.” Viņš tur palika septiņus gadus. Žurnālā Gudam vajadzēja radīt simtiem attēlu par visdažādākajām tēmām un jautājumiem. Par savu labāko ieguldījumu viņš uzskatīja žurnāla redakcijas rakstu ar nosaukumu French Correction, kas, viņaprāt, pilnībā atspoguļoja virzienu, kādā viņš darbojās turpmākajos gados. Guds bija revolucionāls attēlu veidošanā – to, ko mūsdienās viegli var paveikt ar Photoshop palīdzību, tam tolaik nācās pieiet radoši attēla šķietamai uzlabošanai. Frech Correction raksturo Guda pieeju attēlam un savā ziņā jau ir kļuvis par reklāmas pasaules terminu.

 

Attēlā: French Correction, Ņujorka, 1972. Foto: www.jeanpaulgoude.com

Septiņdesmitajos gados afroamerikānietes tikpat kā nebija sastopamas plašsaziņas līdzekļu pārstāvēto sieviešu tēlos. Guds gribēja labot šo netaisnību, piedāvājot savu skatījumu uz sieviešu skaistumu Esquire Magazine lappusēs, piesaistīdams savu jaunāko mūzu - afroamerikāņu aktrisi un modeli Tukiju Smitu. Lai noturētu žurnāla pārdošanas apjomus, Guds pieņēma drosmīgus lēmumus, publicējot savas trakās idejas. Tā perioda darbus raksturo Guda mātes izteikumi par sava dēla ilustrācijām: “Tie būtu jauki, ja tie nebūtu acīmredzami pornogrāfiski. Bet aiz tiem absolūti vienmēr slēpjas māksliniecisks process! Un brīnišķīga humora izjūta. Tas viņu vienmēr glābj!” Tieši humors ir raksturīgs visiem viņa darbiem, īpaši reklāmas video, kam viņš veidojis koncepcijas un režijas.

80.gados Guds cieši sadarbojās ar savu nākamo mūzu Greisu Džounsu (Grace Jones), modeli, kura vēlāk kļuva par popdziedātāju. Viņu attiecības sākās 1977. gadā, un tā bija liktenīga satikšanās abiem. Guds vienmēr uzsvēris, ka bijis kā apburts uz viņu un Džounsu uzskatījis par savas ideālās sievietes iemiesojumu. Viņš pārņēma Džounsas karjeras virzību, veidojot viņas vizuālo tēlu, iestudējot horeogrāfiju viņas skatuves priekšnesumiem, režisējot viņas mūzikas video un radot viņas mūzikas albuma vāka noformējumu. Guds vēl pirms datora manipulācijām izmantoja retušēšanu, lai attēlotu Džounsu neiespējamā pozā viņas albumam Island Life. Džounsa parādījās arī daudzos citos Guda darbos, tostarp 1985. gada Citroën CX 2 reklāmā. 

Video:  Citroën Cx 2 1985 reklāma

Pateicoties sadarbībai ar Džounsu, Gudam bija dota milzīga brīvība, lai īstenotu savas idejas. Guds nu jau bija kļuvis par atzītu profesionāli, un tādēļ izmantoja visas iespējas attīstīt pats savu stilu un skatījumu uz lietām.

1989. gadā Francijas valdība uzaicināja Gudu izveidot koncepciju Franču revolūcijas 200. gadadienas svinību parādei. Ar savu grandiozitāti un oriģinalitāti tās izvērtās par neaizmirstamām svinībām, un acumirklī Guds bija nonācis uzmanības centrā. Nākamajā dienā Gudam zvanīja Chanel parfimērijas, skaistumkopšanas un juvelierizstrādājumu mākslinieciskais vadītājs, uzaicinot viņu plānot nākamo Égoïste smaržu kampaņu. Tā radās nu jau gandrīz 30 gadus ilgā sadarbība ar Chanel, kas turpinās joprojām. Šīs sadarbības rezultātā ir tapusi reklāmas vēsture un ikoniski attēli, kas kļuvuši par īstu klasiku. Katrs attēls un video ir veidoti ar savu stāstu – vai tā ir mini opera vīriešu smaržām Égoïste, vai arī dziedātāja Vanesa Paradī, kas kādā lietainā pēcpusdienā svilpo kā tvītijs zelta būrī Koko Šanelas dzīvoklī, kamēr viņu vēro milzu kaķis, vai aktrise Estella Vorena pārvēršas par nimfu Chanel Nr.5, vai arī jaunas sievietes, kas spēlē boulingu ar Chanel Chance smaržu pudelītēm.

 

VideoÉgoïste smaržu reklāma Chanel, 1990

Video: L'Esprit de Chanel smaržu reklāma Chanel, 1991

Guds ir veidojis plaši pazīstamas reklāmas kampaņas, horeogrāfijas modes skatēm un ilustrācijas tādiem zīmoliem, kā Lee Cooper Jeans, Citroën, Azzedine Alaia, Perrier, Kodak, Chanel, Kenzo, Shiseido, Cacharel, H&M/Kenzo, Desigual, Galeries Lafayette. 2014. gadā Guds uzņēma skandalozās fotogrāfijas ar Kimu Kardašjanu žurnālam Paper, no kurām viena bija viņa darba Carolina Beaumont rimeiks, kurā Kardašjana rokās tur burbuļojošu šampanieša pudeli, ar glāzi balansējot uz savas sēžamvietas. Fotogrāfējis dziedātāju Riannu, Farelu Viljamsu, Parisu Džeksoni, aktrisi Drū Berimoru un daudzus citus. Jāpiemin arī viņa lieliskās horeogrāfijas, kuras viņš ir veidojis modes skatei H&M/Kenzo 2016. gadā, zīmola Desigual kampaņai un modes skatei 2018. gadā.

 

Video: Desigual kampaņa Share The Power, rudens/ziema 2018

Video: Desigual modes skate, pavasaris/vasara 2018

 

2011. gadā Parīzes mākslas muzejā Musée des Arts Décoratifs tika izrādīta ļoti veiksmīga Žana Pola Guda darbu retrospekcija Goudemalion, pēc kuras citviet sekoja citas retrospektīvas izstādes, piemēram, Image makers kopā ar slaveno kinorežisoru Deividu Linču, Bobu Vilsonu un Norikātu Tatehana 21_21 Design Sight (2015), In Goude we trust! Chanel Nexus Hall, Tokijā (2018), So Far So Goude Kyotographie fotogrāfijas festivālā Kioto (2018). Kopš 2015. gada viņa darbi regulāri tiek izrādīti Pompidū centrā Parīzē. Pašlaik līdz gada beigām izstāde In Goude we trust! (2019) skatāma Milānā.

Guds nenoliedz, ka visu viņa dzīvi darbs un privātā dzīve ir bijusi nesaraujami saistīti. Pēdējos 20 gadus viņa vienīgā mūza ir Kārena Pārka Guda. Varbūt tieši šis faktors, ka Guds savos darbos iekļauj savu dzīvi, piešķir viņa darbiem unikalitāti un paceļ to mākslinieciski citā līmenī. Pēdējo vairāk nekā trīsdesmit gadu laikā caur zīmējumu, plakātu dizainu, fotogrāfiju, kino, video un pasākumu režiju Žans Pols Guds ir atstājis lielu iespaidu mūsdienu vizuālo kultūru.

 

Teksts: Kristīne Markus

Avots: Izstāde “In Goude we trust!” un www.jeanpaulgoude.com